تعزیه به مثابه یک رسانه

  • از میان سنت های نمایشی ایرانی، شاید هیچ یک به اندازه آیین های اجرایی تعزیه نتوانسته است پیشینه ایرانی اسطوره ای را به باورهای دینی پیوند زده و از این راه به هویت خاصی امکان پیدایش دهد.تعزیه بخشی از میراث معنوی و ناملموس ماست که باید در زنده نگهداشتن آن کوشا باشیم.تعزیه،  رسالت ترویج  فرهنگ عاشورا را با زبان گویا و شیوای هنر عهده دار است که ارتباط مستقیمی با اعتقادات و عواطف مردم دارد پس کیفیت بخشی به این رسانه از اهمیت بسزایی برخوردار است


  • عزاداری در هر نوع قالبی دارای حدود و چارچوب های خاصی است که به وسیله شرع و عقلاء تعیین می گردد. اگر عزاداری در شیوه هایی اجرا شود که شور را بر شعور غالب سازد و به نوعی موجب انحراف از فلسفه عزاداری گردد خارج از حدود عزاداری مشروع و معقول است.پس شکل و صورت عزاداری باید به گونه ای باشد که بتواند هسته و محتوای اصلی پیام عاشورا را به مردم ابلاغ کند و باور انسان ها را نسبت به آنها تقویت نماید ولی اگر این ظاهر به صورتی درآید که نه تنها باطن و مغز را نشان ندهد بلکه باعث گردد اصل مسأله و موضوع خدشه دار شود، شکل و صورت مناسبی نخواهد بود.

     

  • تعزیه همچون دیگر سنت های مذهبی باید به هنگام اجرای آن موازین شرعی رعایت گردد و ارزش های معنوی آن پایمال نشود و مروج و مبلغ فضایل، مکارم و خصال نیکو باشد، مردم را دین شناس نماید و روح معنویت را در آنان تقویت کند.باید تعزیه را برای خدا اجرا کنیم نه نمایشی موزیکال و جشنواره ای برای عرض اندام. مراسم تعزیه را به عنوان سوگواره ساده و صمیمی برگزار کنیم و از تتاتری محض کردن  آن پرهیز کنیم تا بصورت یک آیین مذهبی برای آیندگان باقی بماند.تعزیه خوانی افزون بر نقش آن در آموزش و زنده و پویا نگهداشتن وقایع تاریخی - مذهبی کارکردهای مهم دیگری همچون احیای فرهنگ همبستگی و وحدت نیز دارد.

     

  • تعزیه مردمی است چون در دل و جان مردم ریشه دوانیده توسط خود مردم اداره می شود.علاوه بر اتحاد عرفانی و عاطفی که میان تعزیه خوانان و مردم پیرامون به وجود می آید وحدت و همدلی که از ابتدای شروع این مراسم به وجود می آید  ستودنی است. همه اقشار از کودک گرفته تا پیرمرد بسیج می شوند تا این مراسم هرچه باشکوه تر برگزار گردد. هریک بصورت خودجوش سعی دارند که در این کار بزرگ سهیم باشد.شور و اشتیاقی که در فراهم نمودن مقدمات و اجرای این مراسم مشاهده می شود می تواند سرمنشا و الگویی برای دیگر فعالیت های اجتماعی و فرهنگی سطح شهر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد