شهدا، پیام آور " وحدت و همدلی"

تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر دوشهید گمنام سال های  دفاع مقدس در شهر دستنا آنچنان باشکوه و منظم انجام شد که هیچ کس را یارای توصیف آن نیست.

می توان  به یقین اذعان کرد که  بعد از ایام  خاطره انگیز دوران دفاع مقدس که مردم قهرمان پرور دستنا میزبان فرزندان شهید آن دیار و آن خطه بودند، تشییع پیکر شهدای گمنام در ایامی که به نام مقدس حضرت زهرا سلام الله علیه زینت یافته است یکی از باشکوه ترین گردهمایی ها بود.

همایش بزرگی که از متن و بدنه ی مردم جوشید و نمادی عینی از تجدید عهد با شهدا، امام شهیدان و بیعت با آرمان های انقلاب است.

آگاهی، ولایت مداری، آرمانخواهی، وفاداری به انقلاب از مهمترین پیامدهای شرکت آحاد مردم در این مراسم بود. جوانان و نسل سومی ها هرچند دوران جنگ تحمیلی و فضای مربوط به آن دوران را تجربه نکرده بودند اما علیرغم تمام مشکلات اقتصادی ، اشتغال ،مسکن و ازدواج ، با حضور موثرشان نشان دادند که ارزشهای انقلاب اسلامی کاملا انتقال پیدا کرده است  و همچون پدران  و مادران خویش به سرزمین و ارزشهای اسلامی متعهد  و به فرزندان شیرمرد  این آب و خاک تعصب و غیرت دارند.مشارکت چشمگیر مردان و زنان با عشق و شور و شوقی مثال‌زدنی در این مراسم علاوه بر عشق و علاقه به شهدا، آرمان ها و وطن  پیام دیگری نیز داشت.پیام "همدلی، اتحاد و انسجام"این وحدت و همدلی همچون سرمایه ای عظیم می تواند  در عرصه های دیگر نیز اتفاقاتی بزرگ در راستای آبادانی و پیشرفت  شهر رقم بزند.

ما همواره شاهد حس مسولیت پذیری و شوق به مشارکت نوجوانان و جوانان در عرصه های گوناگون، اعم از مناسبت های مذهبی ، فعالیت های فرهنگی و ورزشی هستیم که این توانمندی را به عینه می‌توان لمس کرد. مشکلات  عدیده ی شهر دستنا بر کسانی که به هر نحوی به این منطقه تعلق دارند پوشیده نیست. اگر مشارکت آحاد مردم به صورت سازماندهی شده به اجرا درآید می تواند سرمنشا تحولات پایدار و مثمر ثمری باشد.غفلت از این سرمایه و فراهم نساختن بسترهای مناسب می تواند برنامه های عمرانی و آبادانی را دچار مشکل و نارسایی کند.پس فراموش نکنیم که مهم ترین پیامی که همواره شهدا از ما انتظار دارند؛ حفظ وحدت، همدلی و انسجام است .امید است که این اتفاق، سرآغازی نوین در جهت حرکت به سوی آبادانی و خدمت با حفظ وحدت و انسجام قرار گیرد.

مراسم تشییع شهدای گمنام در شهر دستنا

در طول  سالیان گذشته  مردم با درک عمیق و درست مقتضیات زمان همواره ثابت کرده است لحظه ای از ارزش های اسلام و انقلاب دست نخواهد کشید.

تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر دوشهید گمنام سال های دفاع مقدس در شهر دستنا آنچنان باشکوه و منظم انجام شد که هیچ کس را یارای توصیف آن نیست. از سویی خیل جمعیت زن و مرد که از سراسر شهرستان کیار مخصوصا اهالی شهر دستنا در کوچه ها و خیابان های دستنا موج میزد و ازسوی دیگر این مسئولان بودند که دوشادوش یکدیگر در جمع مردم حضور یافتند تا از پیکر مطهر دو شهید مظلوم و گمنام سال های دفاع مقدس استقبال نمایند و با تشییع پیکرهای مظهر شهدا و در واپسین روزهای سال و در ایامی که به نام مقدس حضرت زهرا سلام الله علیه زینت یافته است فضای قلب ها و کوچه بازار شهر پر شود از عطر خوشبوی شهیدان

مراسم استقبال از پیکر پاک دو تن از گل های پرپر شده هشت سال دفاع مقدس روز دوشنبه نهم اسفند با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولان، خانواده های شهدا و جوانان برگزار شد.

شمار زیادی از مردم مومن و شهیدپرور شهر دستنا پیکر این دو شهید را بر روی دستان خود با پای پیاده و در فضایی آکنده از حزن و اندوه تا تپه ی نورالشهدا تشییع کردند و علاوه بر تجدید میثاق با آرمانهای انقلاب اسلامی و شهدای والامقام، یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشته و این پیام را به همه دشمنان انقلاب اسلامی رساندند که جوانان این مرز و بوم هیچگاه دست از ارزش های انقلاب نکشیده و ادامه دهنده راه و مسیر شهدا در همه زمان ها خواهند بود.

مراسم رسمی تشییع و تدفین شهدای گمنام با حضور انبوه مردم ولایت مدار، ، مسئولان شهرستانی و استانی، فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان کیار برگزار شد.

آشنایی با گویش محلی شهر دستنا

برخی از واژگاه مصطلح و رایج شهر دستنا:

میره: (mira)شوهر

زینه(: zina) زن

هالو( halu)خالو،دایی

جغله :( jeghele) پسربچه

تیا:( tia ) چشم

مرزنگ (merzeng ) مژه

نفت:( noft) بینی

تیگ :( tig) پیشانی

غلاجیک: (ghela-jik) پرنده ای از نوع کلاغ با نوک قرمز

گوور:( guvar )گوساله

دال:( dal) کرکس، لاشخور

انگیر:( anger ) انگور

کلوس :( kelaws ) کرفس

کاردین:( kardin) گیاهی سردسیری و ترش مزه که شبیه تره است.

مچه: (moche)گیاهی شبیه نعناع که آنرا جداگانه برای وعده غذایی استفاده می کنند.

شنگ :( shang) نوعی گیاه خوراکی

دالو(Dalou): مادربزرگ، پیرزن

کُر(Kor): پسر       

هُمریش(Hom-reesh): باجناغ

بَرد(Bard): سنگ

بَق(Bagh): قورباغه

گژدین (Gazh-deen): عقرب

گَرگِراک(GargerAk):   مارمولک بزرگ                    

سُهر(Sohr):سرخ، قرمز

اِسپی(Espe):   سفید                                                        

ایما (imA)... :ما

ایسا (isA)... :شما

بردbard) ): سنگ

بنگشت (Bengesht): گنجشک

هیمهhime)  هیزم

تُک  :( tok  )  قطره

ترخردن  :( tor-khorden)  غلتیدن

ترسستن  : ( tarsesten) ترسیدن

ترشک  :( torshak) نوعی ترشی که با آن آش درست کنند

تاپو  : (tapu ) مخزن گِلی برای نگهداری آرد

توو خردن  :( tow- khorden ) گردش کردن ، پیچ کردن

به مناسب روز جهانی زبان مادری

برخی چیزها را نمی توان توضیح داد بلکه باید تجربه کرد از جمله آنها استفاده از همین زبان مادری است زبان مادری را باید شنید، زبان مادری در قالب شعر، داستان، سرود، ترانه، آواز و گفت و گوی های روزمره لذت بخش می شود.  لحن وصدای زبان های قومی و محلّی برای شنونده هزار نوع پیام دارد.

انسان با زبان و در زبان زندگی می کند به گونه ای که بدون زبان زندگی اش نیز محکوم به نیستی است، از طرفی هر چقدر زبانش به فطرتش و طبیعتش نزدیکتر باشد، بهتر می تواند ابعاد مختلف وجودش را بروز داده به زیبایی منشور حیات بیفزاید.

در این میان زبان های مادری، که تا حدودی در اقوام، اقلیم ها و اقلیّت های نژادی به صورتی بکر ودست نخورده باقی مانده اند این تنوع و رنگارنگی را بهتر حفظ می کنند.زبان های بومی- قومی بهترین ابزار و مناسب ترین وسیله برای حفظ انواع آیین ها وسنت های حسنه بومی هستند. از آنجا که سنت ها، آداب و رسوم و آئین های حسنه اقوام وملل در قالب زبان هایشان حفظ می شوند تلاش برای حفظ و بقای این زبان ها تلاشی در خور تحسین و شایسته ارج نهادن و سپاسگزاری است .از آنجا که زبان های بومی حافظ بسیاری از ظرفیت ها، آداب و رسوم، سنت ها و دانش های بومی هستند، گنجاندن آنها در قسمتی از برنامه های مدارس، نافی حفظ زبان رسمی نیست. زنده نگه داشتن زبان های بومی و محلّی که خود یک ثروت و سرمایه بی بدیل اجتماعی اند، باعث می شود تا بسیاری از خرده فرهنگ ها، آداب و سنن بومی و هنر یا دانش های بومی و محلّی که برخی نیز بسیار ارزشمند و از دیرینگی شایانی برخوردارند به خوبی حفظ شوند؛ چه بسا این آیین ها، آداب و رسوم و دانش ها تنها در قالب همین زبان ها قابلیت زیست و ادامه حیات دارند.

مردم ایران بخش زیادی از زندگی جمعی خویش را مدیون عواطف و احساسات پاک و فطری خویش اند و ناگفته پیداست که این عواطف و احساسات پاک از طریق زبان مادری بیشتر و راحت تر حفظ می شود، می بالد و حیات می یابد.

هر زبانی، فرهنگی را در دورن خود حفظ می کند. گوشه هایی از این فرهنگ، می تواند برای زندگی همه انسان ها مفید و درسی از گذشتگان برای نسل های بعدی باشد.متاسفانه به باوری غلط  برخی از والدین از تکلم با کودکان خود به زبان مادری امتناع نموده و مهمترین دلیل خود را برای آموزش ندادن زبان مادری به آنان، لطمه به روند یادگیری زبان رسمی می‌دانند. در صورتی‌ که عدم آموزش زبان مادری به کودکان، نتیجه‌ معکوس می‌ دهد و هنگام صحبت کردن این دسته از کودکان به زبان رسمی، شاهد لغات اشتباه همراه با لهجه ‌ای غلیظ و تلفظ اشتباه کلمات خواهیم بود که یکی از عوامل موثر در بروز چنین پدیده‌ ای، نادیده گرفتن و کم اهمیت شمردن ارزش زبان مادری است. بنابراین اقوام مختلف ایرانی در قالب زبان مادری زندگی کرده اما در مراکز و محافل رسمی به زبان ملّی که وحدت بخش قوم ایرانی با همه تنوّعات است سخن می گویند.

اهمیت حفظ زبان های بومی و محلّی بدین جهت است که گاهی در داخل یک واژه از واژگان آن دنیایی از اطلاعات، باورها، سنت ها، دانش ها، فرهنگ ها و اسطوره ها و تاریخ یک قوم یا ملّت نهفته است و این واژه ممکن است در دورترین نقطه جغرافیایی یک کشور در گفتگوی بین دو انسان یا مکالمات روزمره یک قوم یا جمعیت محلّی زنده بماند. با مرگ این واژه یک حجم عظیمی از میراث ماندگار و ارزشمند فرهنگ و دانش بومی از بین می رود.

تقدیر از استاد شمس الدین ابوالوفا

از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان استاد شمس الدین ابوالوفا مورد تقدیر قرار گرفت.

استاد شمس الدین ابوالوفا حسینی ،‌خوشنویس معاصر است . او ضمن تدریس دردبیرستانها و مراکز تربیت معلم اصفهان،‌شاگردان بسیاری نیز تربیت کرده است. شمس الدین درسال 1327 درروستای دستنا درشهرکرد به دنیا آمد .تحصیلات رسمی و حرفه ای : شمس الدین ابوالوفا حسینی ابتدابا تشویق پدرش به حفظ اشعار فارسی و عربی و نوشتن خط پرداخت و درسال 1338 برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و مدتی درمدرسه عربان (چهارسوق مقصود ) به تحصیلات قدیمه پرداخت. سپس موفق به اخذ لیسانس دررشته مدیریت اداری ازدانشگاه گیلان شد .مشاغل و سمتهای مورد تصدی : بعد از انقلاب اسلامی ،شمس الدین ابوالوفا حسینی ازاولین دارندگان مدرک ممتاز خوشنویس واز بنیانگذاران انجمن خوشنویسان شعبه اصفهان بود .وی ضمن تدریس دردبیرستانها ومراکز تربیت معلم اصفهان ، کلاسهای انجمن خوشنویسان را اداره می نمود ومدتها از مسئولان این انجمن بود .مراکزی که فرد از بانیان آن به شمار می آید : شمس الدین ابوالوفا حسینی انجمن خوشنویسان شعبه شهرکرد را دایر نمود که اکنون شاگردانش آن را اداره می کنند .شاگردان : شمس الدین ابوالوفا حسینی ،‌بیش از 80نفر شاگرد رابا مدرک ممتاز پرورش داده است که بعضا از استادان فعلی کلاسهای انجمن دراصفهان وسایر شهرستانها می باشند.