شهر و روستاهای همجوار دستنا

روستای سلم

روستای سلم در غرب روستای دستنا واقع شده است درشمال کوه سوخته و جنوب رودخانه کیار (یکی از سرشاخه های کارون) قرار دارد و دارای 2000نفر جمعیت می باشد .شغل مردم روستا کشاورزی، دامداری ،گچ کاری وغیره ... میباشد.آب و هوای این منطقه همانند روستای دستنا چهار فصل می باشد.دارای مراتع و جنگلهایی مملو از درخت بید و صنوبر است.چشمه های زیادی دراین منطقه جاری میباشد.آب آشامیدنی روستا از همین چشمه ها تامین میشود.چشمه یالانچی درفاصله 2 کیلومتری غرب روستا قرار دارد که دارای درختان انبوه وطبیعتی زیبا وبکر میباشد. بالاقلی نیز در غرب یالانچی قراردارد .

شهر شلمزار

شلمزار در پنج کیلومتری روستای دستنا و مرکز شهرستان کیار می باشد.شلمزار یکی از قدیمی‌ترین مناطق استان چهارمحال و بختیاری است.برخی گفته‌اند شلمزار به معنای دشتی است که در آن شلم (گیاهی از خانواده کتیرا) می‌روییده و برخی گفته‌اند شلم با ضمه تلفظ شده و به معنای محلی بوده که پس از بارندگی همراه با گل و شل می‌شده‌است. این شهر دارای حدودا پانزده هزار جمعیت می‌باشد. زمین‌های کشاورزی شلمزار به وفور در این شهر دیده می‌شود که این شهر یکی از بهترین دارنده‌های زمین‌های حاصلخیز در استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد.این شهر همچنین دارای باغهای بزرگ انگور و بادام؛ گیلاس و... به نامهای احمد آباد و چزغان می‌باشد، همچنین کارخانهٔ اشی مشی، معروف به آب کوهرنگ واقع در این شهر می‌باشد که محیط آن مکان بسیار مناسبی برای تفریح می‌باشد،.قلعه شلمزار ازقلعه های تاریخی بختیاری نیزدر این محل قرار دارد. گویش، فرهنگ و موسیقی شلمزار از آداب و رسوم بختیاری است.این شهر از امکانات شهر نسبتا خوبی برخورد است و با توجه به اینکه در مسیر جاده استان خوزستان قرار دارد معمولا پذیرای مسافرین می باشد.

روستای تشنیز

تشنیز روستایی با دشتی وسیع و بالغ بر ۵۰۰ هکتار مساحت و هوایی بسیار فرح بخش از توابع شهرستان کیار استان‌چهارمحال و بختیاری است.تشنیز در‌ فاصله ۳۵کیلومتری از مرکز استان و4کیلومتری از مرکز شهرستان کیار و3کیلومتری از روستای دستنا قرار دارد.جمعیت این روستا طبق آخرین سر شماری در سال ۱۳۸۵ برابر ۱۲۰۰ نفر اعلام گردید.ناگفته نماند روستای تشنیز ارمنی نشین بوده است که با خروج ارامنه از محل، مسلمان در محل فعلی روستا ساکن شدند.تشنیز به دلیل برخورداری از طبیعت زیبا دارای محیطی بسیار آرامبخش است.در جنوب روستا چشمه آبروزک بر روی کوهی با این نام پذیرای گردشگران است ودر جنوب روستا‌چشمه آب مراد درکنار رود کیار واقع است.آب آن از رودخانه و محصول آن غله و برنج و حبوب و انگور و زردآلو است.مردم این منطقه بیشتر به کار کشاورزی و فعالیت در شهرک صنعتی که در نزدیکی این روستا قرار دارد مشغول می باشند.

روستای امیر آباد(قهک)

این روستا در شمال غربی و در 4کیلومتری روستای دستنا واقع شده است.جمعیت این روستا 1500 نفر می باشند. ساکنین این روستا بیشتربه کشاورزی و کار در کارگاه های آجرپزی مشغول می باشند.متاسفانه بیشتر اهالی این روستا بخاطر عدم اشتغال و عدم امکانات به شهرها کوچ کرده اند.این روستا در مسیر جاده شرقی شهر جونقان قرار دارد و می توان گفت که پهناورترین زمین های کشاورزی در این منطق وجود دارد که امروزه با روش مکانیزه کشت و برداشت می شوند.مالک این زمین ها بیشتر کشاورزان روستای دستنا هستند که امروزه به صورت تعاونی اداره می شوند.