شلمزار مهد قهرمان پروری

 

 

همین که رییس فدراسیون دوومیدانی جمهوری اسلامی ایران به صورت اختصاصی بنای بازدید از شهر شلمراز را گذاشت،مشخص است که شهر شلمزار برای دوومیدانی ایران تا چه میزان دارای اهمیت است

شهر شلمزار چهارمحال و بختیاری مهد قهرمان پروری دوومیدانی ایران در رشته پرتاب دیسک است و در تمرینات پرتابگران دیسک شلمزاری رکوردهای ایران هر بار شکسته می‌شود.

در دوران گذشته در چهارمحال وبختیاری دوومیدانی کارانی همچون مصطفی قنبری بروجنی، محمد قنبری بروجنی و داریوش صمیمی شلمزاری تیم دوومیدانی ملی جمهوری اسلامی ایران را همراهی کرده‌اند و پرورش قهرمانان این رشته همچنا ن ادامه دارد.

اما در یک دهه اخیر نیز در ورزش دوومیدانی عباس صمیمی،سجاد مرادی ، محمد ارزنده ، روح الله عسگری ، روح الله امانی ، محمد صمیمی ، محمود صمیمی و محمد شیریان از چهارمحال وبختیاری بر بلندای قهرمانی آسیا ایستادند.

در این بین علاوه بر شهرستان بروجن که نقش بسزایی در پرورش ملی پوشان رشته دوومیدانی ایران در ماده 800متر، سه هزار متر و پرش سه گام دارد، شهر کوچکی با نام شملزار در شهرستان نوپای کیار نیز موفق به قهرمان پروری در رشته دوومیدانی شده است.

در شهر شلمزار با 36هزار نفر جمعیت قهرمانانی همچون داریوش ، عباس، محمد و محمود صمیمی، در رشته پرتاب دیسک در رده‌های سنی بزرگسالان و جوانان و محمود حمزه پور در رشته پرتاب نیزه در سطح آسیا مطرح شده اند.

محمودحمزه پور دوومیدانی کار اهل شلمزار با پرتاب 66متر و 68صدم سانتیمتر علاوه بر رکودشکنی پرتاب نیزه جوانان کشور در مسابقات جایزه بزرگ تهران، نخستین بار سهمیه مسابقات جهانی چک و مسابقات آسیایی اندونزی را از آن خود کرد.

در این رقابتها محمد شیریان ، محمود صمیمی ، داوود ملکپور در پرتاب دیسک و مسعود خلیلیان و داوود ملکپور در پرتاب وزنه حایز رتبه های برترند.

به گفته مربی تیم نوجوانان و جوانان ملی دوو میدانی جمهوری اسلامی ایران، رکورد آسیایی پرتاب دیسک توسط ورزشکاران شهر شلمزار در چهارمحال و بختیاری رقم می‌خورد.

' داریوش صمیمی ' در گفت و گو با ایرنا افزود: این رکوردها در ماده پرتاب دیسک در رده سنی جوانان ، نوجوانان و بزرگسالان به ثبت می رسد.

به گفته وی، تاکنون رکورد پرتاب دیسک مسابقات جهانی نیز توسط محمود صمیمی شکسته شده است و این قهرمانی جوان شلمزاری، رکورد جهانی پرتاب دیسک جهان را در تمرینات روزانه خود سه متر و 51سانتی متر جابه جا کرد و بهبود بخشد.

سرمربی تیم ملی دوومیدانی نوجوانان و جوانان ایران می گوید: رکود جهانی پرتاب دیسک پیش از این 66متر بود، که این ورزشکار شلمزاری موفق به کسب رکورد 69متر و 30سانتیمتر در تمرینات شد.

صمیمی اظهار داشت:با کسب این حد نصاب رکورد جهانی، ورزشکاران چهارمحال و بختیاری نشان دادند که شلمزار قطب واقعی پرتاب دیسک در ایران است.

به گفته وی، این رکورد جهانی در پیست غیر استاندارد و زمین‌های خاکی شهر شلمزار کسب شد و درصورت احداث یک پیست استاندارد رکوردهای جهانی دیگر نیز از سوی ورزشکاران این رشته پایه در چهارمحال وبختیاری حاصل خواهد شد.

صمیمی افزود: جوانان و نوجونان از پیست خاکی شلمزار خود را به ورزش دوومیدانی ایران و آسیا معرفی کرده‌اند و مسوولان قول مساعد برای ایجاد یک پیست استاندارد در این منطقه را داده اند.

به گفته وی، رایزنی برای تبدیل شهرستان کیار در چهارمحال وبختیاری به عنوان قطب رشته پرتاب دیسک جریان دارد و این منطقه می‌تواند به عنوان قطب بین‌المللی پرتاب دیسک آسیا انتخاب شود تا علاوه بر راه اندازی پیست بین المللی یک هتل برای اسکان قهرمانان نیز دایر شود.

علی شیریان، محمد صمیمی ،محمود صمیمی ، محمود حمزه ، محمد شیریان، عباس صمیمی و داریوش صمیمی در رده‌های مختلف تیم‌های ملی دوومیدانی در رشته پرتاب دیسک فعالیت دارند.

محمد صمیمی نیز با رکورد 64/35متر و محمود صمیمی با رکورد 64/15در رنکینگ تاپ چهاردهم و پانزدهم جهانی جای دارند.

رییس فدراسیون دوومیدانی جمهوری اسلامی ایران در سفر اختصاصی به شهر شلمزار تاکید کرد: این شهر یکی از شهرهای مهم ایران در پرورش قهرمانان رشته پرتاب دیسک است.

'افشین داوری ' در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: وجود پرتاب گران دیسک در شهر شلمزار این شهر را به عنوان مهد قهرمان پروری تبدیل کرده است و سرمایه گذاری و فراهم کردن زیر ساخت رشته پرتاب دیسک در این شهر ضروری است.

به گفته وی،وجود عباس صمیمی شلمزاری تقطه قوتی برای فدراسیون در این رشته است که جوانان از تجربیات این ملی پوش سابق و دارای مدال آسیایی می توانند تجربه های فراوانی کسب کنند.

به گزارش ایرنا،به دلیل ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا، چهارمحال و بختیاری از سوی کارشناسان ورزشی به عنوان یکی از مستعدترین مناطق برای ورزشهای انفرادی به ویژه دو و میدانی اعلام شده است